SKRYT

Igår knåpade jag ihop en till bebisbody, fin tycker jag.

Storleken ska vara 62 men vi får väl se. Ska dit med knappar i grenen också, men det får bli efter löningen.
Mönstret har jag knåpat ihop själv, har blandat två olika mönster från Ottobre.
Själva "stommen" är samma som landskapsbodyn jag sydde, men jag ville ha omlottöppning i halsen i stället för knappar på ena sidan axeln så jag tog ett tröjmönster med omlottöppning och använde det hals-och armmönstret. Jag blev riktigt nöjd faktiskt, trodde inte att slutresultatet skulle likna någonting där ett tag men jag kan ju när jag väl vill ser jag.

Bakade fislimpa igår. Eller egentligen heter den väl fillimpa, men jag har döpt om den...
Ungar älskar den, vuxna älskar den. Och bäst av allt: den går fort och lätt att baka, även om man har en tvååring klämgandes runt benen medans man blandar ihop grejerna:

1 liter långfil (vet att vissa har vanlig fil, men jag tycker den blir saftigare med långfil)
3 dl brödsirap
3 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
1 kg rågsikt (1/2 påse alltså)
2 tsk brödkryddor

Blanda, blanda, blanda allt tills det är en seg deg. Häll upp i smörad långpanna och så måste man breda ut den med en slickepott eller nåt för degen blir rätt stabbig och flyter inte ut av sig självt, inte ens i ugnen (jag har provat!) som vissa degar gör.
In i ugnen på 100 grader. Långpannan ska vara på steget under mittersta falsen. Grädda 1 timme. Skruva upp ugnen till 150 grader och låt limpan gräddas ca en halvtimme till. Ta ut, låt kallna och skär upp - KLART!
Världsenkelt. Fast den kan ju som sagt ge vissa bieffekter...men det är den klart värd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0