RS-virus..

24/2

Förra onsdagen åkte jag med E till vårdcentralen för hon hade varit fökyld och haft hög feber flera dagar. Väl där hade hon dålig syresättning, låg bara på 86-88 och normalt ska syresättningen ligga på 95-100 även om man är förkyld.
Hon fick inhalera adrenalin och nån annan medicin och fick upp saturationen till en stadig 88, men det är fotfarande för lite.
Läkaren bestämde att vi skulle få åka till Umeå och läggas in på barn 2. I min dumma hjärna inbillade jag mig att vi skulle få åka hem och packa ihop lite grejer i lugn och ro och sedan få en taxi till Umeå, för så sjuk var hon ju inte? Nej, vi fick åka ambulans,  så jag rinde lillebror och han kom förbi med lite grejer.

 Fick sedan besked att ambulansen var en timma bort, den var på väg tillbaka från Umeå, så då hade det inte varit så bråttom med grejerna... mamma kom förbi med nya tuttar till E och lite godis till oss bägge två. När vi väl hade tagit oss till Umeå fick vi komma in via akuten, träffade en barnläkare och E var less och ville bara sova. Upp till avdelningen och B, K och barnens farmor, farfar och mormor kom förbi och ville träffa henne.
Vid 22.30 fick vi komma in på röntgen för att kolla hennes lungor, som visade att hon hade väldigt mycket slem.

In på avdelningen igen, E fick inhalera 1 gång/timmen och fick syrgas. Sköterskan kom in och satte droppnål och kopplade in dropp på henne och DET var INTE KUL kan jag säga. Sedan var det dags att sova men det var näst intill omöjligt när dom kom in en gång i timmen och gav henne inhalationer och kollade saturationen.

25/2 Fortsatta inhalationer, 1 gång/timmen, vissa delar av dagen oftare. Mamma bodde hos sin syster i Umeå så hon kom förbi. Dagen flöt väldigt långsamt. Pratade med B och han och K åkte med B:s föräldrar till Malå.
Mamma var förbi med nya kläder och två My Little Pony böcker till E.

26/2 Barnens farmor och farfar, pappa och så lille K skulle komm ner till Umeå med lite grejer till mig och E. Men K hade blivit väldigt förkyld så dom åkte in på vårdcentralen i Malå. Hans saturation var jättedålig, så B och K fick åka ambulanshelikopter till Umeå. Som tur var så fick jag och E byta rum så att vi kunde ligga tillsammans alla fyra, och det var skönt att få vara samlade allihop.
K fick en droppnål och dropp och även en grimma att andas syrgas i. Båda barnen fick inhalera 1 gång/timmen

27/2 Barnenes farmor och farfar kom ner till Umeå med färdigmat och diverse frukost/mellanmål och lite annat smått och gott. Dom stannade en stor del av dagen. Mamma kom också förbi två svängar.

28/2 Barnen börjar pigga på sig. K slapp syrgas och han äter faktiskt ganska bra, trots att han har dropp.
E slipper droppslangen hon också, mest för att läkaren vill att hon börjar komma upp och röra sig för att få rörelse på slemmet men även för att se om hom börjar äta och dricka.
En sköterska hittar såpbubblor som Edla får låna och hon får blåsa hur mycket bubblor hon vill.

1/3 Vi längtar hem jättemycket allihopa! Det är jättehögt tryck på avdelningen, många sjuka barn som behöver vara där så vi får äntligen åka hem!
Droppnålarna åkte ur bägge barnen och en sköterska visar hur vi ska ge E medicinen som hon ska andas i en mask 4 gånger/dag.
Vi får åka buss hem, eftersom det är det billigaste färdsättet. Lite sur blir man ju, men å anda sidan: Skitsamma, vi får åka hem!
En sköterska följer oss till bussterminalen och visar vars bussen går från. Båda barnen sover nästan hela vägen hem och väl tillbaka i Lycksele så kommer min pappa och hämtar oss. Skönt att komma hem!

_____________________________________________________________________________________________


Igår lånade jag pappas bil när hans lunch var slut och fixade lite ärenden. Jag var på biblioteket och lånade några ljudböcker, egentligen alldeles för många men men... nån gång kanske jag har tid att lyssna, om inte annat får jag väl låna dom igen en annan gång. jag lånade även en film som heter "Förvisningen", totalt värdelöst kass om jag får säga det själv. Lånade också "Alla vi barn i Bullerbyn" till E och hon blev mest facinerad över fodralet... men nu sitter hon faktiskt i skrivandets stund och ser på den och är bara helnöjd medans jag skriver och K sover.

jag passade även på att springa in på bokhandeln och köpa post-it lappar (STORT ärende haha) och så passade jag på att hämta ut åkpåsen som jag ropade upp på tradera för ett tag sedan för 45 spänn inkl frakt. Paketet har nog legat ett tag. Åkpåsen är gammal, men den duger gott resten av vintern/våren eller vad det nu ska föreställa att det är. Lite kort tycker jag den var, men 45 spänn för en åkpåse, vem bryr sig om man bara kan ha den en vinter liksom?

Jag har pratat med skolan i Storuman och tar ut vård av barn i morgon, sitter hemma och pluggar järnet i stället så får B passa barnen. Kanske tom tar bussen in på stan och sätter mig på biblioteket och pluggar. Får se hur jag gör med den saken.

Ja, det var väl allt i det stora hela, vet inte om någon orkar läsa igenom allt men jag behövde skriva av mig lite.


Kommentarer
Postat av: mia

jobbigt värre :( tur att du hann få med dig lite grejor, jag hann inte få nånting med mig. men ni fick vara där längre, vi var bara där två nätter.. och då var vi tääämligen less... men måste varit skönt att få ha hela familjen samlad.. jag kände mig rett ensam där, moilen hade dött också så jag kunde inte kommunicera ned nån

2010-03-05 @ 10:13:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0